lördag 13 april 2013

Godaste LCHF-brödet ever



Ni som äter enligt LCHF har nog haft samma problem som mig, nämligen det här med att hitta ett bra brödrecept.  Man har ju några kriterier på hur ett bröd ska vara.

Jag vet, lite trevligare hade det varit med något färglatt pålägg.
Kylskåpet gapade dock rätt tomt.


Det ska ju liksom först och främst LCHF-godkänt på riktigt. Inget fusk liksom. Sen ska det vara enkelt att göra. I alla fall hyfsat enkelt. Sen ska det inte bara smaka ägg.  Ja, det ska rentav vara gott. Och inte vara som klister till konsistensen. Dessutom är det ett plus i kanten om det inte innehåller mandelmjöl, så att även såna som inte tål mandlar ska kunna käka det.

Inne hos 56kilo hittade jag ett brödrecept som jag testade.. Och det voilaa. Detta brödrecept uppfyllde alla mina kriterier! Riktigt gott smakar det. Brödet går bra att rosta tex. Så om ni inte hunnit testa detta kesobröd så tycker jag att ni ska göra det!

3 ägg
1/2 liten burk keso (125 gram)
Knappt 1 dl (5 msk) kokosmjöl
1 msk fiberhusk
4 msk kruskakli
3 tsk bakpulver
2 msk smält kokosfett (kan uteslutas)
1 nypa salt
1 dl solroskärnor (kan uteslutas men gööööör inte det!)

Sätt ugnen på 200 grader.
Blanda de torra ingredienserna först, mixa sedan ägg och keso med stavmixer.. Blanda ihop allt och häll i det smälta kokosfettet. Rulla ihop till bullar i valfri storlek. Platta till dem lite grann. Man kan även göra dem platta som scones
Grädda i mitten av ugnen i ca 10 minuter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar