måndag 17 mars 2014

Att plugga på distans

Det här med att studera hemifrån, är det något för mig egentligen?

Jag ser ut som stryk dygnet runt, man lallar ju bara hemma. Jag tar raster oftare än du borde, jag menar man måste ju springa till tvättstugan, laga mat, plocka ihop, betala räkningar.. You name it. Har nog aldrig varit så aktiv på insta som nu.
Jag tar på mig allt VAB:bande. Man är ju ändå bara hemma. Dumt att mannen ska vara hemma då. Och om mannen trots detta är hemma så måste jag fly fältet för att kunna plugga. Rätt osocialt. Klasskompisar, I truly miss you.
Det låter ju så bra att själv få planera sina dagar och det är många gånger otroligt skönt och funkar fint. Känner flytet. Man läser (beställer, lånar) litteraturen i tid, följer föreläsningarna och hinner ha fritid och greja och dona. Men så kommer de där svackorna när jag varken vet vad fokus eller självdiciplin är. Eller läser samma text 150 gånger utan att fatta någonting för i tankarna möblerar jag om, planerar nästa träningspass eller äter lösgodis.

Härmed lovar jag mig själv att:
1. Kamma håret nästan varje dag. I allafall de dagar jag har seminarium.
2. Hålla telefonen långt borta från min dator. På riktigt. Och jag sitter alltså kvar vid datorn.
3. Ta bort mitt FB-konto eller iallafall spärra det dagtid eller bara liksom låta bli att gå in där. Instagram ska vi inte ens tala om.
4. Städa, diska, tvätta, baka efter 16.00
5. Klä mig i annat än mjukis eller träningskläder. Det går faktiskt.
6. Sluta tro att det går lika bra att läsa igenom litteraturen när du ligger i badet. Det gör nämligen inte det. Och när första svindyra, alternativt bibliotekslånade, studentlitteraturen åkt i plurret är det allt annat än skönt (Nej, sidorna blir inte raka trots ihärdigt hårtorksblåsande).
7. Äta de där matlådorna. Att börja googla recept, åka till affären och laga någonting supersmarrigt bara för att jag får göra det i lugn och ro går fetingbort.
8. Råplugga de dagar jag kan. Rätt som det är kör familjen magsjuke-racet igen. I typ 2 veckor.
9. Försök hålla koll på vad som händer. Inte så populärt att börja fundera på VFU-plats 2 veckor efter du borde gjort dina 2 första dagar där. Det ger ångest och ångest har du redan.
10. Lämna aldrig någonsin någonting till sista dagen. Den sista dagen är garanterat barnen sjuka, tekniken strular och jag själv ligger i migrän-koma.
11. Tro aldrig någonsin att det fungerar att VAB:ba och delta på seminarium samtidigt. Gruppen uppskattar inte barn som nästan slår ihjäl sig genom att dyka ner från soffan, eller att jag försvinner 3 gånger för att byta bajsblöja eller barn som sjunger "jag har sett en konstig kooooo" när man ska presentera uppgiften.
12. Drick supermycket te, många Celcius och ät mellanmål. Det minskar utbrott med förödande konsekvenser.
13. Ta en timmes lunch. Träna. Slå. Spring. Lyft tungt. Skrik. Lovar att de känns skönare att sitta i stolen igen.



Nä men seriöst. Here we go.




10 kommentarer:

  1. Vad jag gillar att du också pluggar på distans :) /hed

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag väntar på att din VFU är över ;)

      Radera
  2. Det låter som lite rörigt, men du skriver så roligt att man inte kan annat än skratta..förstår ändå att det inte känns lika roligt alla gånger. Tsemppiä till plugget! /Ami

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du vet, mitt liv brukar bli rätt rörigt ;) Lite lätt överdrivet i texten kanske men men. Det är väldigt roligt emellanåt också.

      Radera
  3. haha, du skriver så roligt så man kan inte låta bli att skratta men förstår verkligen att det är jobbigt också. och det krävs enormt mycket självdiciplin. Har ju bara läst enstaka kurser på distans , men fick redan då känna på hur krävande det är. Men du är duktig. och om du bara vill det här tillräckligt mycket så kommer det gå hur bra som helst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja,det är inte så roligt som de låter emellanåt ;) Men ja, det krävs verkligen självdiciplin och det måste man öva upp ifall man inte är född med en stor dos :) Tack Jonna :)

      Radera
  4. Och jag har aldrig ens trott att det finns positiva saker med att plugga på distans ;) Hahah, allt skulle ge mig så mkt ångest, om jag bara var hemma och såg allt som skulle göras :) Lycka till, du är grym!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tro mig, det är otroligt lyxigt och bra emellanåt! Just nu vill jag hellre läsa på distans än på skolan även om det vore gött att kunna åka till skolan lite då och då. Men det är skönt att slippa pendlandet osv. Tack Henna! Det är du med :)

      Radera