lördag 23 februari 2013

Ägg-i-micro

Denna vecka, har till skillnad från förra veckan varit väldigt bra träningsmässigt. (Att kosten vissa dagar varit mindre bra är en annan femma, tur man fyller år en gång per år bara!).

Jag har satt lite nya mål och lyckats ta några nya personliga rekord. Sånt som taggar en. Jag struntar blankt i beach 2013 och liknande utan kör i mitt eget tempo. I morse körde jag ett bra benpass, fortfarande lite skakis ;) Imorgon blir det kondition, det är tråkigast tycker jag men någonting jag måste få lite mer utav. Lovade lillasyster att delta i någon slags lopp till våren så jag måste väl börja springa lite.

Mannen och storasystern i huset är hos svärisarna idag. Jag och de yngsta två, som dagen till ära är feberfria, har besökt pulkabacken. Inte att rekommendera efter ett benpass! Men mysigt var det och töserna tyckte om det. Det är ju huvudsaken.

Men nu. Det jag skulle tipsa er om är nog världens mest lättlagade och nyttiga mellanmål. Nämligen ägg-i-micro. (nu finns det ju en risk för att alla ni andra gjort på detta viset jämt, men detta är nytt för oss i alla fall!)
I detta hushåll äts det en hel del ägg, barnen gillar det och vi gillar det.
Men fram till för en vecka sedan kokades eller stektes äggen.. Men nu har vi alltså börjat micra dem när tiden är knapp. Lätt som en plätt och resultatet blir himla bra!



Häll i några droppar olivolja i en kopp. Kläck i ägget. Micra koppen på ca 800grader i 30 sekunder. Ta ut den i några sekunder och micra den i ytterligare 15 sekunder. Ta ut den i ett par sekunder och micra den i ytterligare 10 sekunder.. Voilaa! Färdig! Tiden? Ca 1 minut. (Och nej, prova inte att ha 1 minut på en gång, då smäller det och du får skura  micron.)
Jag hade på ost, chilipulver och rödlök på mitt ägg idag. Men det går ju såklart bra med vad som helst. Mannen föredrar majonnäs. 

Testa, testa! :)




3 kommentarer:

  1. Lät inge vidare, men man ska väl prova allt åtminstone en gång? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Arna, jag lovar. Det är jättegott! Det blir som ett perfekt kokt ägg (inte för löst och inte för hårt!)

      Radera
  2. Det där med ägget måste testas. Vi är 3 i huset och alla äter minst 1 ägg om dagen :)

    SvaraRadera