onsdag 31 december 2014

Året var 2014

Tänkte ge mig på en årsresumé från vårt år 2014 - med hjälp av mina insta-bilder. Så alla bilder är mobilbilder, nedladdade från instagram och så har jag bara gjort kollage av de, kvalitén är därefter.

Vi "firade" in år 2014 i ett plan som precis skulle lyfta från Miami flygplats, mot Sverige, efter några veckors härlig semester.
Januari var en händelserik månad. Vi kom hem efter semester, blev lägenhetsägare, bodde hos svärisarna ett tag, målade lägenheten och flyttade in. Det var härligt. Att vara inflyttade alltså. Vi bodde nu på 120 kvadrat mindre än innan och gillade liksom det. Jag kände mig även urtrött på min dåvarande arbetsplats och sökte till högskolan och ämneslärarprogrammet - och kom in. Började plugga och kom på att jag var mycket bättre på det än jag trodde.



I februari blev jag 27 år och firades som om jag fyllde jämt. Det värmde mitt hjärta. Något som värmde det ännu mer var att min uppsägningstid tog slut och jag fick plugga på heltid.


I mars kom jag fram till att ville bli grundlärare istället för ämneslärare, problemet var dock att det fattades ett stycke mattekurs innan jag kunde byta. Är lite imponerad över mig själv s här i efterhand, över att jag tog tag i det och läste det vid sidan av mina andra studier. Att vara mamma till 3, plugga 150 % och ha en man som jobbar långt mer än heltid är inte alltid så roligt, men allting går!



I april och maj pluggade jag alltså. Och firade påsk, gjorde några små dagsresor och mådde liksom helt okej. Twinsen blev hela 3 år och lärde sig cykla.



Juni-månad var härlig, jag fick nämligen (i mitt tycke) välförtjänt semester, efter att ha klarat varenda matteprov och tenta, vilket var så mycket mer än jag trodde om mig själv i januari. Midsommaren var iskall. Hela familjen åkte på 10-dagars lång semester till Finland. Det var himla härligt, vi hälsade på systeryster med familj, hälsade på vänner, besökte sommarmötet, shoppade och närvarade på lillebrors fina bröllop.



I juli var vädret på vår sida. Jag och tjejerna badade mer än någon sommar tidigare, picknickade och höll på att smälta bort i vår übervarma lägenhet. Vi hade besök av fina vänner, besökte vänner som bor i andra städer. Jag älskade livet och att få vara mamma. På kvällarna satt jag och mannen med papper och penna och ritade planlösningar.

I augusti sålde vi vår fina lägenhet och blev ägare till ett renoveringsobjekt vi kikat på under en längre period. Huset vi blivit ägare till var allt annat än färdigt för inflyttning så vi fick hyra ett stort hus ute på landet. Medan jag, syrran och mina töser var till Småland och Astrid Lindgrens värld (rekommenderas starkt, för både barn och vuxna!) rev mannen nästan varenda vägg i vårt hus och började sakta men säkert att bygga upp den nya planlösningen.



I september började jag skolan igen. Det var liksom skönt, för jag hade fått vara ledig. Nu började grundlärarprogrammet och jag kände på en gång att detta var min grej! Töserna skolades in på nya förskolor. Mannen renoverade all lediga tid, förutom en helg, då vi for iväg till huvudstaden, bara han och jag och besökte fina vänner, shoppade, bodde på hotell, besökte byggvaruhandlar och hade brutalaste tandvärken ever. Jag trodde jag min sista stund var kommen. Vi beställde kök, valde tapeter, färger, kakel, golv, fönster, uttag, spottar.... Allt. Blev lite paff över hur rackarns många val som ska göras. Olivia fyllde 5 och detta firades såklart. På hennes 5-årsdag fick hon en ljuvlig liten kusin.

Oktober var en seg månad. Jag pluggade (nähä?), var så gott som ensamstående mamma då mannen jobbade och renoverade den tiden han inte jobbade, vi bodde på landet och vi trivdes inte så bra. Men mycket hände vid huset och det var alltid roligt att åka dit och kika. En efterlängtad brorson gjorde entré och han är liksom sådär galet go! Hann även med en liten tripp till fjällen med ett gäng damer. Och så var ju hösten galet fin i år.


 I november började ljuset i tunneln synas. Vi planerade inflyttning till vårt eget hus, ett boende som inte skulle vara tillfällig. Det var skola (på kontoret), lämning, hämtning, VAB, packning, packa upp, städning, julfest, dop, födelsedagsfiranden, farsdagfiranden och ja.. Vi överlevde.


December har mestadels varit fantastisk och galet hektiskt. Vi flyttade äntligen in och det kändes (och känns fortfarande) galet bra. Kan ju nämna att utan svärisarna hade vi bott kvar i de där kråkslottet ute på landet. Nu går jag bara omkring och myser. Familjen är samlad igen, vilket är det bästa. Nästbästa är att allt är nytt, köket, badrummen och allt sånt där. Visserligen återstår en del detaljer men överlag är det mesta färdigt. Inomhus alltså.
Vi ordnade julmysigt hos oss, jag pluggade järnet (vet inte hur många nätter jag suttit uppe och pluggat.. Fler lär det bli!), gick på lucior, julfester och sen åkte jag och min stora kärlek till den där fina staden Oslo där vi bodde som nykära, nygifta och ja.. Det var himla mysigt. Och kallt, Min syster (och hennes man) gjorde det möjligt för oss, så tack igen för det! Julen firades hemma hos mina föräldrar efter att först ha brunchat med svärisarna hemma hos oss. Under mellandagarna har vi haft besök nästan varenda dag och jag har äntligen kunnat ta mig tid till att gymma så mycket jag velat och så har vi fått värdefull familjetid.






Detta år har mestadels handlat om familjen, kärlek, drömmar och komma till instinkt med saker och ting. Tyvärr har jag kanske inte prioriterat hälsa och välmående alla gånger, men överlag har året varit himla fint även om den inte innehöll några fancy resor och liknande. Jag har inga nyårslöften inför nästa år men jag hoppas bara jag och alla nära och kära håller sig friska och vi fortsätter vara så här lyckliga som i år.

8 kommentarer:

  1. Fina familjen �� Älskar dina uppdateringar Pau! Gott nytt år /Elin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack du Elin :) Och desamma till dig!

      Radera
  2. Paulina savner deg!! Klem fra Eda

    SvaraRadera
  3. å vilket år ni har haft! hoppas ni får ett riktigt gott nytt år och så får vi se till att ta den där kaffen snart ;-) /camilla jacobs

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så här i efterhand inser man att det var rätt hektiskt ;) Desamma och du är så välkommen så! Skulle vara riktigt roligt :)

      Radera
  4. Himla kul att läsa en resumé över året! Jag velar fram och tillbaka på hur jag ska göra. Orkar inte gå igenom miljontals bilder, men har liksom svårt att bryta något man gjort de senaste åren :) Året ser ut att ha varit händelserikt, spännande och hektiskt samtidigt. Vi ses ikväll och käkar upp sista kalorierna inför nästa år för då blir det andra bullar! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag passade på när jag egentligen skulle plugga, du vet hur det är.. Allt annat är roligare )
      Tyckte vi hade en riktigt trevlig nyårsafton, även om det kanske är lite pensionärsvarning att börja gäspa kl 00.30 ;P
      I år blir det kanelbullar ;) Eller vilka bullar tänker du på? :D

      Radera